Hårvård




Övra bilden har jag plattat håret och bilden under är mitt ``normala`` hår, lufttorkat och dragit igenom fingrarna i det!
 

Jag nu fixat ihop mina 10 bästa tips för ett långt friskt hår. Notera att jag inte är utbildad i hårvård på något sätt utan mina tips är baserade på personliga erfarenheter. Kram! (Ps. Jag är medveten om att mina toppar på bilderna behöver kapas några cm, så ni behöver inte påminna mig om det! 

 

1) Tvätta inte håret för ofta. Jag tvättar mitt hår kanske 2-3 gånger per vecka och är noga med att inte slita ut det med vatten och diverse schampoon för ofta.

 

2) Undvik värmeprodukter. Hårföner, plattänger och locktänger sliter otroligt mycket på håret. Försök därför att undvika dessa produkter i så stor utsträckning som möjligt. Självklart lockar/plattar och fönar jag håret ibland, men då använder jag någon form av värmeskydd (typ aldrig haha). Det finns alternativa sätt att locka håret: Flätor, knutar och andra håruppsättningar över natten.

 

3) Hårets hälsa kommer inifrån. Enligt min tro så måste du ha en hälsosam insida för att håret ska se bra ut. Stress och näringsbrist under en längre period kan leda till ett trasigt och tunnt hår. Försök därför att äta näringsrik och bra mat på daglig basis och undvik stress, dålig sömn med mera. Ett välmående leder alltså till ett bättre hår, enligt mina erfarenheter.  Näringsrika livsmedel att förbättra dina förutsättningar för ett friskt hår är t.ex. fisk, kött, fågel, ägg, nötter, mejeriprodukter, frön, frukt, bönor, fullkornsprodukter, fett, grönsaker…det vill säga en väldigt blandad och bred kost är det bästa.

 

4) Gör inpackningar. Jag använder inte så extremt många produkter till mitt hår mer än schampo, balsam, värmeskydd och inpackning. Jag gör en inpackning  ungefär en gång i veckan. Vilken typ av inpackning som är bäst är svårt att säga, fråga en frisör för tips på bra produkter.

 

5) Sov med utsläppt eller flätat hår. Jag upplever att mitt hår känns som finast när jag låter det vara utsläppt, dag som natt. Självklart kan det vara jobbigt att ha håret hängandes dagarna i ända, så då kan man variera med en fläta som ändå är relativt snällt mot håret.

6) Sätt aldrig upp ett blött hår. Knutar, flätor och tofsar i blött hår är BIG NO. När håret är blött och håller på att torka så expanderar hårstrået. Om du då har en snodd som sitter åt i det blöta håret så expanderar hårstrået runt tofsen och det skapas en slitning och ökad risk för att håret går av runt detta område. Låt håret därför torka fullt innan du sätter upp det.

 

7) Klipp dig inte för ofta. Om du strävar efter riktigt långa längder, så kommer det gå otroligt långsamt om du klipper av det var 3e vecka. Under de håren jag sparat mitt hår har jag klippt det kanske 1-2 gånger per år, eller de få gånger de verkligen behövs. Ett hår växer ca en dryg cm per månad, så tänk då om du klipper av lika mycket månadsvis så kommer det ju aldrig bli längre. När du väl klipper dig, kanske var tredje månad, klipp då bara av kanske en till två cm, bara de allra slitnaste. Alltför många går och klipper sig i tron om att håret ska växa snabbare, det är en myt i min mening. Håret växer i rötterna, och därför är det snarare kost än antal klippningar som styr hastigheten på växten. Dock kan kluvna toppar förstöra en del av håret samt att ett klippt hår SER fräschare ut, vilket kan vara bra att ha i åtanke. Summa summarum: Klipp av det allra slitnaste IBLAND, inte för ofta.

 

8) Ha tålamod. Ett hår växer genomsnittligt en dryg cm per månad, dock varierande från person till person. Detta blir ungefär 10-14 cm per år. På så sätt kan du räkna ut hur lång tid det kommer att ta att få det så långt som du önskar. Därefter är det bara att bita ihop, ha tålamåd och göra det bästa av situationen. Hitta på härliga frisyrer under tiden och ta hand om det på rätt sätt. Kan trösta med att tiden går snabbare än vad man tror och rätt som det är kommer ditt hår vara svallande långt.

 

9) Undvik blekning och färgändringar. Jag är kanske fel person att säga detta då jag själv färgat, slingat och tonat mitt hår säkert tre gånger per år sedan jag var 10, men undvik färgförändringar. Blekning, färgning med mera sliter väldigt mycket på håret. Dock så avgör inte detta alltid hårets växtfart, mitt hår är bevismaterial på det,fick klippa av mig halva hårt för att jag hade blekt sönder det.. Men ha i åtanke att framförallt blekningar sliter väldigt mycket på håret och bör göras så sällan som möjligt.

 

10) Undvik hårförlängningar. Jag vet att det kan vara frustrerande att vänta…men som sagt, ha tålamod. Om ditt mål är att få ett eget naturligt långt hår så undvik att sätta i löshår. Idag finns det visserligen en del skonsamma metoder, men håll ut och rätt som det är kommer du stå där med ditt egna långa hår.




Kom ihåg mig?